Dance dengang

Lidt radiominder fra dengang disco blev til dance under den spirende housebølge i slut-80'erne - med lydklip fra svensk radio anno 1989.

Philip | Tors. 23. juli 2009 - 23:31 | Vist 3305 gange

Jeg boede som bekendt i Norge i årene 1986-1991.

Deres landsdækkende radiokanaler var ikke det store at råbe hurra for på dette tidspunkt. P3 fik de først i 1993.

Der var lige Fredagsdiskoteket med top-5 fra England og USA som kunne bruges, men ellers ikke andet.

 

Så enten hørte jeg på Oslos lokalradiostationer, eller også hørte jeg svensk P3.

På Hit FM i Oslo havde vi Sturle Scholtz Nærø der var god til at hype italodiskoen, mens de fleste andre studieværter der agerede smagsdommere og kritiserede genren sønder og sammen.

 

På svensk P3 havde de gerne et program med god "partymusik" fredag kl. 23-01.

Pontus Enhörning præsenterede det nyeste indenfor hiphop, house og dance i en periode.

Ög så var der Rakt Över Disc med Clabbe (Claes Af Geirstam) som snakkede irriterende meget ind over pladerne. Men musikken han spillede var fed.

 

Da jeg fandt et par kassettebånd frem med det program, slog det mig at på det halve år der var mellem de to bånd, var der nærmest sket en revolution.

I juli-programmet præsenterer han en del sange fra den nye Best Of Italo Disco vol. XIII, mens musikvalget er mere house/dance-orienteret i december-programmet.

 

Selv plejer jeg at sige at 80'erne startede i september 1979 med "Video Killed The Radiostar" og sluttede i september 1989, da Black Box gik til tops i England med "Ride On Time" og italo disco døde pludseligt til fordel for italo house, og dén genre oversvømmede den engelske hitliste.

Selv datidens italo-konge, Mauro Farina, overgav sig til italo house i foråret 1990 (Don Pablos Animals - Venus ).

 

Men her et knap 7 minutter langt klip fra "Rakt Över Disc" på svensk P3:

 

http://www.youtube.com/watch?v=_ZTVAtGYh18

Skriv blog om dette indlæg

Kommentarer:

Pernilla | Lør. 25. juli 2009 - 16:42
Tack för en god nostalgisk påminnelse om "Rakt Över Disc", som det var mycket länge sedan jag hörde. Clabbe är numera för övrigt mest känd som en kritiskt "Idol"-jurymedlem.

Philip | Lør. 25. juli 2009 - 22:02
Jeg havde nok en fornemmelse af at han stadig var aktiv, også ud fra andre YouTube-videoer hvor han er med. Det undrede mig lidt at der ikke var nogle svenskere der havde uploadet klip fra programmet. Derimod er der svenskere der har uploadet klip fra dansk radio.

I foråret 1990 fik Alexander Bard fra Army of Lovers i øvrigt sendetid kl. 23-01 om fredagen, hvor han præsenterede det nyeste dance fra kontinentet.
Det var bl.a. i hans program jeg første gang hørte Westbam ("The Roof Is on Fire").

Forum-menu:

Debatforum Graffiti Blog

Seneste blogindlæg fra Philip:

Lister fra foråret 2000

Lør. 9. februar 2013 - 15:09
Lister fra foråret og sommeren 2000 vil snart kunne ses i sin fulde længde her på siden.

YouTube-links ændres

Man. 28. maj 2012 - 19:25
Fremover vil linkene til YouTube fra min hitliste kun pege på søgeresultater.

Manden bag ´La Passion´ er død

Tors. 12. november 2009 - 20:30
Gigi D'Agostino havde et hit i 1999 og 200 med "La Passion". Manden bag originalersionen er død.

TDC lukker 67.000 hjemmesider

Ons. 2. september 2009 - 16:07
En bruger spurgte mig forleden, om TDC's lukning af knap 70.000 hjemmesider ville berøre Hitsurf. Det gør det ikke.

Dance dengang

Tors. 23. juli 2009 - 23:31
Lidt radiominder fra dengang disco blev til dance under den spirende housebølge i slut-80'erne - med lydklip fra svensk radio anno 1989.

Hitsurf.dk - logo